Trwa ładowanie

Twoja przeglądarka jest przestarzała. Niektóre funkcjonalności mogą nie działać poprawnie. Zalecamy aktualizajcę lub zmianę przeglądarki na nowszą.

Wielokalibrowy karabin snajperski Alex-338/308

This article comes from an older version of the portal and its display (especially images) may deviate from current standards.

alex-multi1.jpg

alex-multi1.jpg

 

 

W najbliższych tygodniach, w Zakładach Mechanicznych Tarnów (ZMT) mają zostać skompletowane prototypy nowej broni snajperskiej, a tym samym zakończone będą prace nad wielokalibrowym karabinem snajperskim Alex-338/308 do amunicji 8,6 mm x 70 oraz 7,62 mm x 51. 

Twórcą broni o roboczej nazwie Alex-338/308 lub Alex-338 wer. 2015 jest Aleksander Leżucha. Konstruktor, pracujący wcześniej w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Sprzętu Mechanicznego (OBRSM) Tarnów, który kierował pracami nad projektami 12,7 mm wielkokalibrowego karabinu przeciwsprzętowego Tor (noszącego oznaczenie zakładowe Wilk) i 7,62 mm karabinu snajperskiego Bor (Alex-7,62). Pierwszy został wprowadzony do uzbrojenia Wojska Polskiego w 2006, drugi - trzy lata później.  

 

 alex-multi2.jpg

alex-multi2.jpg
alex-multi3.jpg
alex-multi3.jpg

Na ostatnim rysunku widoczny jest karabin Alex-338/308 na nabój 7,62 mm x 51, który ma służyć do tańszego treningu snajperów (niższy koszt amunicji oraz mniejsze zużycie przewodu lufy). 

Nowy Alex-338/308 powstaje zgodnie z założeniami taktyczno-technicznymi Wojska Polskiego, w ramach postępowania na dostawę 150 karabinów snajperskich z wymiennymi lufami kalibru 8,6 i 7,62 mm.

 

 

Źródło:

Altair

Komentarze

Skejter
13-02-2016 @ 21:47
Alex, a ja czytam na pierwszy rzut oka " Ares" :D
luki527
13-02-2016 @ 21:53
Ciekawe czy wyjdzie kiedyś wersja ASG. I ciekaw jestem kto to finansuje.
wiciok
14-02-2016 @ 13:36
Wersja wyłącznie na 7,62 jest już od dobrych paru lat w WP, więc jeśli replika by miała wyjść, to już by dawno wyszła.
white_pl
14-02-2016 @ 20:15
Nie wejdzie - nie są zainteresowani wersją ASG.
GuloGulo
15-02-2016 @ 10:00
Nigdy nie wyjdzie.
Jeśli miałaby być oparta o większość części od ostrego to nikt tego nie kupi. Cena ostrego w wersji dla cywilów to ok. 15 tys. a wersja ASG paradoksalnie pewnie by była droższa. Co prawda lufa i zamek mogą być z materiałów niższej jakości ale sam mechanizm dla sprężyniaka asg jest bardziej spomplikowany (a co dopiero HP czy CO2). Ile znajdzie nabywców w Polsce? 5, 10 może 20? Sztuk, nie tysięcy.
Dla takiej produkcji nawet nie warto ruszać tyłka z gabinetu dyrektora.
GuloGulo
15-02-2016 @ 10:06
"skomplikowany" ofkoz :)
SHOGUN_YAMATO
13-02-2016 @ 21:56
Chciałbym to dostać do ręki, nawet bez amunicji, i sprawdzić jak wygodne, lub nie, jest przeładowywanie w broni bezkolbowej zamka czterotaktowego.

Co fajne - dobrze, że powstają u nas rodzime konstrukcje które, przynajmniej wizualnie, nie mają się czego wstydzić. Zobaczymy co pokażą prototypy.
vincenzo
14-02-2016 @ 11:53
Macałem- nie wygodne, ni hu hu :)
A wierz mi że uwielbiam 4-takty.
A machanie wajchą przeładowania przed samą twarzą nie jest zbyt fajne..
wiciok
14-02-2016 @ 13:05
Też macałem (zwykłego Alexa na 7,62) i mi to nie przeszkadzało akurat. Chociaż może gorzej jest w postawie leżącej.
cinollozowski
13-02-2016 @ 22:04
"Wielkokalibrowy"...
wroobelchannel
13-02-2016 @ 23:10
Właśnie wielo, wymieniasz lufę, i używasz innego kalibru. Przeczytaj wpis, zanim walniesz gafę.
cinollozowski
13-02-2016 @ 23:17
Przeczytałem drugi raz dokładniej ale genialne WMASG nie przewiduje opcji edycji i usuwania komentarzy. A przynajmniej nie taką która działa bo kliknięcie "usuń" zaowocowało tym, że teraz itak będę dostawał kretyńskie powiadomienia na maila dzięki takim internetowym strażnikom jak Ty :) Bo oczywiście wyłączanie powiadomień też nie działa :D Także nie produkujcie się tu już, uznajmy że jestem debilem i nie umiem czytać i nie zapychajcie mi skrzynki ;)
Mixon
14-02-2016 @ 12:11
Spoko, nie ma sprawy.
wroobelchannel
14-02-2016 @ 16:03
Spoko xD
Mike007
16-02-2016 @ 22:40
okay :)
Primcio
13-02-2016 @ 22:20
Wygląda jakby go w pimpmygun zrobili.
wroobelchannel
13-02-2016 @ 23:10
Właśnie wielo, wymieniasz lufę, i używasz innego kalibru. Przeczytaj wpis, zanim walniesz gafę.
cinollozowski
13-02-2016 @ 23:17
Przeczytałem drugi raz dokładniej ale genialne WMASG nie przewiduje opcji edycji i usuwania komentarzy. A przynajmniej nie taką która działa bo kliknięcie "usuń" zaowocowało tym, że teraz itak będę dostawał kretyńskie powiadomienia na maila dzięki takim internetowym strażnikom jak Ty :) Bo oczywiście wyłączanie powiadomień też nie działa :D Także nie produkujcie się tu już, uznajmy że jestem debilem i nie umiem czytać i nie zapychajcie mi skrzynki ;)
Lambert
14-02-2016 @ 09:27
Czy poza Polską są rozwijane projekty powtarzalnej broni wyborowej w układzie bul-pup? Przyęcie takiej konstrukcji majednak podstawową wadę. Mianowicie, znacznie utrudnia obsługę przy celowaniu lewym okiem.
Lambert
14-02-2016 @ 09:37
Przepraszam, literki zgubiłem i skleiłem.
vincenzo
14-02-2016 @ 11:51
Dokładnie. a co za tym idzie skupienie idzie się.. chędożyć.
Lambert
14-02-2016 @ 09:37
Przepraszam, literki zgubiłem i skleiłem.
vincenzo
14-02-2016 @ 11:51
Dokładnie. a co za tym idzie skupienie idzie się.. chędożyć.
vincenzo
14-02-2016 @ 11:53
Macałem- nie wygodne, ni hu hu :)
A wierz mi że uwielbiam 4-takty.
A machanie wajchą przeładowania przed samą twarzą nie jest zbyt fajne..
Mixon
14-02-2016 @ 12:11
Spoko, nie ma sprawy.
vincenzo
14-02-2016 @ 12:23
Jak dla mnie to głupota- karabin wyborowy do strzelania precyzyjnego, gdzie każda wymiana lufy, ba każda jakakolwiek zmiana w jej obrębie lub przy optyce to przestrzeliwanie na nowo broni.
Wielokalibrowy i snajperski- to w samej nazwie kłóci się ze sobą.
Niech sobie dadzą z tym siana. I ten nieszczęsny bulpup.
6.7kg do noszenia-rewelka (przy lufie .308?)
Nie prosciej kupić sprawdzone AWMy z kolbą łamaną w kalibrach- .300 win mag (sporo lepszy od .308 win) i .338 lapua mag?


Wiem wiem, wspieramy polski przemysł....
wiciok
14-02-2016 @ 13:32
Szkoda, że nie wytłumaczyłeś tego osobom w US SOCOM odpowiedzialnym za program PSR :-D

A stwierdzenie o wspieraniu polskiego przemysłu jest w tej sytuacji kuriozalne, skoro jeszcze 3 miesiące temu ZMT nie miało w ogóle w planach takiej konstrukcji:
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=17928
Lambert
14-02-2016 @ 14:13
PSR z bulpupem nie wiele ma wspólnego..
vincenzo
14-02-2016 @ 14:17
wiciok- z tym wspieraniem polskiego przemysłu to bardziej mi chodzi o to że i tak będzie "pchana" w przetargu konstrukcja ZMT, ale to Ci.... ;)

Ja nie mam nic przeciwko ZMT- byle tylko dali sobie siana z bulpupem- bo to może i jest fajne w karabinkach samopowtarzalnych/automatycznych, jednak jako broń powtarzalna, z zamkiem 4-taktowym zwyczajnie się nie sprawdza... Lepiej by pomyśleli o lekkim i "sztywnym" tworzywie z jakiego można by zrobić "klasyczny" 4-takt, ze składaną kolbą- w ramach "skrócenia" karabinu.
wiciok
14-02-2016 @ 15:13
Lambert, nie odwracaj kota ogonem - wiadomo, że chodziło mi o wymóg wielokalibrowości, a nie o BP, którego bynajmniej nie zamierzam bronić.

A jaki będzie wynik przetargu, to jeszcze zobaczymy. Może wygra inna konstrukcja ;-)
kalach
14-02-2016 @ 16:40
PrzYstrzelanie broni to kilka-kilkanaście minut roboty i kilka pestek. Nie ma tragedii, a opcja szybkiej wymiany lufy to dobra sprawa
wiciok
14-02-2016 @ 13:05
Też macałem (zwykłego Alexa na 7,62) i mi to nie przeszkadzało akurat. Chociaż może gorzej jest w postawie leżącej.
wiciok
14-02-2016 @ 13:32
Szkoda, że nie wytłumaczyłeś tego osobom w US SOCOM odpowiedzialnym za program PSR :-D

A stwierdzenie o wspieraniu polskiego przemysłu jest w tej sytuacji kuriozalne, skoro jeszcze 3 miesiące temu ZMT nie miało w ogóle w planach takiej konstrukcji:
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=17928
wiciok
14-02-2016 @ 13:36
Wersja wyłącznie na 7,62 jest już od dobrych paru lat w WP, więc jeśli replika by miała wyjść, to już by dawno wyszła.
Lambert
14-02-2016 @ 14:13
PSR z bulpupem nie wiele ma wspólnego..
vincenzo
14-02-2016 @ 14:17
wiciok- z tym wspieraniem polskiego przemysłu to bardziej mi chodzi o to że i tak będzie "pchana" w przetargu konstrukcja ZMT, ale to Ci.... ;)

Ja nie mam nic przeciwko ZMT- byle tylko dali sobie siana z bulpupem- bo to może i jest fajne w karabinkach samopowtarzalnych/automatycznych, jednak jako broń powtarzalna, z zamkiem 4-taktowym zwyczajnie się nie sprawdza... Lepiej by pomyśleli o lekkim i "sztywnym" tworzywie z jakiego można by zrobić "klasyczny" 4-takt, ze składaną kolbą- w ramach "skrócenia" karabinu.
wiciok
14-02-2016 @ 15:13
Lambert, nie odwracaj kota ogonem - wiadomo, że chodziło mi o wymóg wielokalibrowości, a nie o BP, którego bynajmniej nie zamierzam bronić.

A jaki będzie wynik przetargu, to jeszcze zobaczymy. Może wygra inna konstrukcja ;-)
wroobelchannel
14-02-2016 @ 16:03
Spoko xD
kalach
14-02-2016 @ 16:40
PrzYstrzelanie broni to kilka-kilkanaście minut roboty i kilka pestek. Nie ma tragedii, a opcja szybkiej wymiany lufy to dobra sprawa
white_pl
14-02-2016 @ 20:15
Nie wejdzie - nie są zainteresowani wersją ASG.
GuloGulo
15-02-2016 @ 10:00
Nigdy nie wyjdzie.
Jeśli miałaby być oparta o większość części od ostrego to nikt tego nie kupi. Cena ostrego w wersji dla cywilów to ok. 15 tys. a wersja ASG paradoksalnie pewnie by była droższa. Co prawda lufa i zamek mogą być z materiałów niższej jakości ale sam mechanizm dla sprężyniaka asg jest bardziej spomplikowany (a co dopiero HP czy CO2). Ile znajdzie nabywców w Polsce? 5, 10 może 20? Sztuk, nie tysięcy.
Dla takiej produkcji nawet nie warto ruszać tyłka z gabinetu dyrektora.
GuloGulo
15-02-2016 @ 10:06
"skomplikowany" ofkoz :)
Mike007
16-02-2016 @ 22:40
okay :)

NAJNOWSZE

Loading...