Trwa ładowanie

Twoja przeglądarka jest przestarzała. Niektóre funkcjonalności mogą nie działać poprawnie. Zalecamy aktualizajcę lub zmianę przeglądarki na nowszą.

Powstanie '44

This article comes from an older version of the portal and its display (especially images) may deviate from current standards.

 

 

POWSTANIE '44

 

 

Wstęp

 

Airsoftowe gry historyczne, w których stylizacja stanowi pomost łączący ASG z rekonstrukcją, zyskują coraz więcej zwolenników. Poziom spotykanej na grach ASH stylizacji również sukcesywnie rośnie - budując niezapomniany klimat i realia rozgrywki, których nie są w stanie zaoferować zwykłe gry airsoftowe.  

Do tradycji weszło już rocznicowe odtwarzanie słynnych bitew Frontu Wschodniego, Normandii czy walk we Włoszech. Bardzo rzadko jednak organizowane są gry, w których jedną z "walczących" stron są ludzie w polskich mundurach czy partyzanci z Orłem na czapkach. Z jednej strony wynika to z pewnej niechęci strzelania do polskiego munduru, z drugiej strony - osoby odtwarzające polskie jednostki często ponosi adrenalina. Mimo tych obaw gry takie stają się, choć bardzo powoli, stałym elementem rozgrywek ASH. 

W tym szczególnym roku - 70 rocznicy Powstania Warszawskiego, animatorzy gier historycznych z Województwa Pomorskiego, w osobie Gora i wspierających go członków ekipy SSI Inc.,Orłosia z ekipą Apokalipsa i innych - postanowili uczcić ten wielki zryw narodowy zorganizowaniem gry szczególnej. Gry w realiach Powstania Warszawskiego. I jakkolwiek była to zabawa, airsoftowa bitwa, bez sztucznego zadęcia - dało się jednak odczuć inną niż zwykle w ASH, specyficzną atmosferę. A i emocje były znacznie większe.

Gra Powstanie '44 odbyła się w dniach 15-16 sierpnia 2014 r., na terenie obiektu Starej Papierni w miejscowości Łapino.

 

Lokalizacja i warunki gry

 

Tym, którzy śledzili poprzednie relacje z pomorskich gier ASH - obiekt Starej Papierni jest już doskonale znany. Także tym razem, po raz trzeci, ale najprawdopodobniej ostatni, impreza odbyła się na tym terenie. Położona wśród pięknej przyrody Papiernia przywitała nas dobrą pogodą.

 

 

przyroda.jpg

przyroda.jpg
przyroda1.jpg
przyroda1.jpg
przyroda2.jpg
przyroda2.jpg

teren3.jpg

teren3.jpg

teren7.jpg

teren7.jpg

 

W związku z remontem i przywracaniem infrastruktury do funkcji czynnej - Papiernia w Łapinie może już więcej nie ugościć airsoftowych graczy, choć oczywiście mamy nadzieję, że będzie inaczej. Tym bardziej cieszy fakt, że mogliśmy tam uczestniczyć w grze nietuzinkowej, tematycznie wszystkim bliskiej, za co szczególnie dziękujemy organizatorom.

 

 

teren1.jpg

teren1.jpg

teren4.jpg

teren4.jpg
 

Ponownie mogliśmy gościć Przyjaciół z całego kraju - po raz kolejny nie zawiedli i uzupełnili nasze szeregi.

 

 

 

namioty.jpg

namioty.jpg

 

Na grze pojawiło się również sporo ciekawych replik broni strzeleckiej oraz wyrzutni, w sporej liczbie będących customami wykonanymi przez graczy.

 

 

ciekaweREPLIKI.jpg

ciekaweREPLIKI.jpg

ciekaweREPLIKI1.jpg

ciekaweREPLIKI1.jpg

ciekaweREPLIKI2.jpg

ciekaweREPLIKI2.jpg

MG.jpg

MG.jpg
 

 

Tym razem obok niemieckich panzerrur mogliśmy podziwiać w akcji także Piata.

 

 

piat1.jpg

piat1.jpg

piat2.jpg

piat2.jpg

 

Oczywiście charakter gry wymusił rezygnację z obszarów leśnych i ograniczenie jej terenu do samego obiektu: budynków, zaułków i placów. Jednak przygotowanie obiektu: przeszkód, barykad oraz wystroju pomieszczeń i fasad budynków, w tym także tabliczek z nazwami ulic - było po prostu mistrzowskie.

 

 

tabliczka1.jpg

tabliczka1.jpg
tabliczka.jpg
tabliczka.jpg

plakaty.jpg

plakaty.jpg

plakaty1.jpg

plakaty1.jpg
napis.jpg
napis.jpg

 

 

Różne elementy teatru działań uzupełniały klimat gry. Na terenie znalazł się nawet powstańczy cmentarz i oczywiście szpital.

 

 

cmentarz.jpg

cmentarz.jpg

szpital.jpg

szpital.jpg


 

Organizatorzy przygotowali wręcz ogromne (jak na potrzeby jednej gry) ilości środków pirotechnicznych, uzupełnione przez produkcję własną uczestników gry... Wykorzystano 350 granatów, 45 rakiet do pancerzownic, 22 świece dymne oraz 13 różnego rodzaju "salw artyleryjskich".

 

 

piro2.jpg

piro2.jpg
piro3.jpg
piro3.jpg

piropiro.jpg

piropiro.jpg

piro4.jpg

piro4.jpg

 

 

Preludium

 

Gra Powstanie'44 była tematycznie wielowątkowa. Całość imprezy objęła 3 osobne wydarzenia w ciągu dwóch dni. W przeddzień głównej gry odbyła się Ścieżka Dydaktyczna o tematyce Powstania Warszawskiego, organizowana dla okolicznych mieszkańców.

Natomiast wstęp do głównej gry stanowił Scenariusz Nocny o charakterze LARPowym. Charakter nocnych zmagań powstańców z niemieckim garnizonem wspaniale oddają wspomnienia jednego z ich uczestników:

 

Noc. Gwiazdy trochę rozjaśniają niebo, ale wokół, poza zasięgiem blasku ogniska, ciemno. Siedzimy wokół ognia i czekamy na Komendanta. Jak zwykle przed akcją czas dłuży się niemiłosiernie. Niektórzy rozmawiają przyciszonymi głosami, ktoś nuci piosenkę ..."o mój rozmarynie..." . Kilku żołnierzy ukradkiem popija siwuchę od chłopa z pobliskiej wsi. Czekamy za długo, napięcie jest duże dlatego niektórzy nie mogli się powstrzymać.
Czekamy na Komendanta. Wiemy, że tym razem akcja będzie na pewno. Nie znamy szczegółów. W pobliżu jest fabryka, więc chyba o nią chodzi.

 

 n1.jpg

n1.jpg

 


Jest Komendant! Wszyscy wstają i tłoczą się wokół niego. Na krótką, ostrą komendę reagujemy, niechętnie ustawiając się w pofalowany dwuszereg. Wiadomo, partyzanci, do wojskowego drylu nam daleko.
Komendant przekazuje nam zadanie:
Idziemy na pobliską fabrykę. Produkcji tam nie ma już od roku, ale Niemcy urządzili tam sobie skład zaopatrzenia. Nasz pluton robił tam już kilka razy wyprawy po amunicję i żywność. Nie zawsze z sukcesem. Wykorzystując duże pomieszczenia Niemcy zamienili je na koszary dla jednostek tyłowych i zapasowych Wehrmachtu.

 

 n3.jpg

n3.jpg


Tym razem ma być łatwiej. Niemców jest niedużo, większość załogi poszła za Wisłę, na spotkanie Sowietów. Za to niedaleko stacjonuje spory oddział SS i zaalarmowany, może przybyć z odsiecz. Tylko że ci SSmani to Ukraińcy, czy jacyś własowcy i jest nadzieja, że po zmroku będą już kompletnie pijani. 

 

 n2.jpg

n2.jpg

 

Inny problem jest taki, że tym razem nasz oddział jest niejednolity. Więcej niż połowa to nie miejscowi, nie znająb terenu. Są żołnierze AK, NSZ i BCh. Struktura dowodzenie jest niejasna i w związku z tym dyscyplina luźna.,
Rozkaz: Wejść na teren fabryki, skrycie ją spenetrować i zabrać, co się da z zaopatrzenia. Unikać otwartej walki, strzelaniny, żadnych granatów. Napotkane partole zdejmować po cichu. Zdobyte zaopatrzenie dostarczyć do obozu w lesie. To jest priorytet: zdobyć zaopatrzenie.
Komendant nie idzie z nami. Dowodzenie należy do dwóch oficerów oddziału. Jestem jednym z nich.
Krótkie przygotowania, ostatni kęs chleba i łyk wody, sprawdzenie broni i amunicji (jest jej niedużo) i wymarsz.
Wchodzimy gęsiego w ciemność.
Ja i drugi oficer idziemy na przedzie. Z tyłu dobiega nas gwar rozmów. – To „partyzancka dyscyplina” i siwucha, ale chyba było jej niedużo, bo po kilku napomnieniach zapada cisza i słychać tylko szuranie butów w wysokiej trawie i krople wody kapiące z gałęzi. Dochodzimy do skraju lasu. Przed nami łąka, rów i nasyp linii kolejowej, za nią mur fabryki. Widać świecące latarnie wokół zabudowań.
Proponuję, że poprowadzę oddział do znanego mi miejsca, gdzie teren przy murze jest wyższy, a za murem jest kozioł oporowy bocznicy kolejowej, na który można zejść z muru. Jacyś „mądrale” próbują wtrącić swoje trzy grosze, ale po paru ostrych słowach dyscyplina jest przywrócona i rozkazy wydane.
Idziemy do muru, znajduję przejście i wspinam się pierwszy, żeby pokazać jak przejść ponad drutem kolczastym. Przechodzę na kozioł i zeskakuję na ziemię. W tej chwili słychać hałas od zabudowań i widać światła latarek. W naszym kierunku idą Niemcy.

 

 

 

n6.jpg

n6.jpg

 

Przypadam do ziemi. Za murem milkną rozmowy. Zostaję na wrogim terenie sam, oddzielony od kolegów murem i drutem kolczastym. Serce bije jak dzwon. Widzieli mnie, czy nie? Chyba nie. Czuje się, jakbym był w tropikalnej dżungli, sam wobec stada drapieżników. Z prawej strony mur, z lewej opadający w dół stok porośnięty trawą i krzakami, przed sobą trawa, krzaki i cienie. Pomału, chowając się w trawie i zaroślach przesuwam się wzdłuż muru. Z tyłu słyszę przytłumione dźwięki i szepty. - Koledzy zaczęli przeprawę przez mur. Niemcy nas widzą, słychać komendy ich dowódców, stukot podkutych butów o beton dziedzińców fabryki. Zaczyna się strzelanina. Zaskoczenie diabli wzięli. 

 

 

n4.jpg

n4.jpg
 

Niemcy strzelają z daleka. Nasi chłopcy odpowiadają ponad murem. Widzę jakiś ruch w zaroślach pod murem przed sobą. Strzelam kilka razy. Przeładowuję karabin spokojnymi ruchami, żeby szczęk zamka nie zdradził mojej pozycji.
Za mną ruch coraz większy. Przecięto druty nad murem i teraz przeprawa idzie szybciej. Na lewo ode mnie koledzy biegną w dół stoku w stronę fabryki. Wygląda na to, że Niemcy się wycofują. Idę wzdłuż muru. Po drodze natykam się na rannego Niemca. Nie mogę mu pomóc, a jeńców nie bierzemy.
Nic tu po mnie, Niemców nie ma, oddział jest już w fabryce. Mam nadzieję, że ktoś tam dowodzi. Wracam do miejsca przeprawy. Po drugiej stronie jest tylko kilka osób.
Akcja się rozwija pozytywnie. Pojawiają się pierwsze zdobycze. 

 

 

n7.jpg

n7.jpg

 

Koledzy podbiegają do muru i przerzucają przez niego skrzynie z zaopatrzeniem. Trzeba to jakoś ogarnąć. Poza tym, trzeba zabezpieczyć się przed atakiem Niemców na zewnątrz muru. Znam to z poprzednich akcji. Przechodzę na zewnętrzną stronę. Są tam dwie skrzynie. Idę wzdłuż muru i znajduję trzecią. Po chwili ktoś woła zza muru i podaje mi jeszcze jedną. Zza muru słyszę okrzyki: „dobra jest… idziemy na Niemców… jeszcze paru ubijemy”. Chyba nie wszystko jest dobrze. Znów dochodzi do głosu partyzancka demokracja. Dowodzenie diabli wzięli. Mam w tym swój udział, jako oficer, ale przede wszystkim mści się brak podziału kompetencji. Dochodzę do przełazu i decyduję: skrzynie trzeba zabezpieczyć jak najszybciej. Bierzemy je i w cztery osoby i idziemy na skraj lasu. Stąd do obozu jest niedaleko. Decyduję: ja, Sławek i Sanitariuszka idziemy z czterema skrzyniami do obozu.
Droga jest krótka, ale my robimy spore kółko, żeby uniknąć niemieckich patroli. Zostawiamy w obozie skrzynie i wracamy najkrótsza droga do muru fabryki. Z tej strony jest spokój. Odgłosy walki słychać z drugiej strony zabudowań. 

 

 

n8.jpg

n8.jpg

 

n5.jpg

n5.jpg

 

Naradzamy się we trójkę. Sanitariuszka mówi, że nie przejdzie przez mur. Wobec tego zarządzam marsz wzdłuż muru do bramy fabryki. Może uda nam się przez nią przeniknąć, albo przynajmniej urządzić dywersję, która odciąży naszych ludzi w fabryce.
Skradamy się wzdłuż muru. Idę na szpicy dziesięć metrów przed sanitariuszką. Co chwila wystawiam głowę nad mur i lustruję teren fabryki. W pewnym momencie na rogu budynku widzę coś w rodzaju barykady z desek. Jakbym był Niemcem, to bym siedział tam i miał w zasięgu ognia całe przejście między murem i budynkiem. Nie myśląc wiele wystawiam karabin nad mur, celuję w cień za deskami i strzelam. Natychmiast słyszę stamtąd : „”Mein Gott. Rzeczywiście, mój Boże, tam był Niemiec i ja go zastrzeliłem!!
Idę śmiejąc się do siebie z niesamowitego farta.

 

 

n9.jpg

n9.jpg

 


Dochodzimy do bramy. Przyczajamy się. Za mną Sanitariuszka i Sławek. Doskakuję do słupa bramy i słyszę terkot automatu. Jak nic Sturmgewehr. Czuję, jak kule szarpią mi lewy bok. Krzyczę: „dostałem” i opieram się o słup. Zalega cisza. Widzę Sanitariuszkę, jak skulona leży na torach. Chyba nie dostała. Sławka nie widzę, ale znając go wiem, że zakamuflował się doskonale.
Mija kilka długich chwil. Cicho wołam Sanitariuszkę, ale nie słyszę odzewu. Później przypomniałem sobie, jak mówiła, że cierpi na kurzą ślepotę i w ciemności prawie nic nie widzi.
Siedzę oparty o słup. Staram się opatrzyć zraniony bok, ale też nie chcę zwracać na siebie uwagi . Mimo to po kilku minutach, skradając się, podchodzi do mnie Niemiec z pistoletem w ręku, bierze mnie pod ramię i trochę prowadząc, trochę ciągnąc prowadzi mnie na ich pozycje. Nie widzi skulonej Sanitariuszki. Po drodze krzyczę: „ Sławek strzelaj!” Ale nic się nie dzieje. Niemiec zostawia mnie chyba w ich punkcie opatrunkowym. Jest tam już jeden ciężko ranny Niemiec, a po chwili jest ich więcej i kilku naszych. Wspólna dola rannych zbliża nas do siebie. Niemcy to w większości gówniarze z ostatniego poboru. Rozmawiamy cicho. Okazuje się, że jeden z rannych to ten, który krzyknął „Mein Gott”, po moim strzale. Niemcy albo nie mają już sanitariuszy, albo zajęci są na linii. Żaden się nie pojawił i nie opatrzył nas. W miarę utraty krwi i sił głosy słabną i milkną.
Robi się ciemno, ciemno i zimno, coraz zimniej. Dla mnie to chyba już naprawdę koniec akcji. Może było warto dla tych czterech skrzyń. Nawet nie wiem, co w nich było. Może granaty, a może tylko papierosy.

 

 

 Poranek

 

Przed rozpoczęciem głównej gry imprezy Powstanie '44, rano 16 sierpnia, jej uczestnicy zbierają się na głównej odprawie prowadzonej przez organizatora. Rzadki widok na grach historycznych: ramię przy ramieniu stoją gracze w mundurach powstańczych i niemieckich, a obok nich LWP - Berlingowcy

 

 

razem.jpg

razem.jpg

razem2.jpg

razem2.jpg
razem3.jpg
razem3.jpg

opaska.jpg

opaska.jpg

 

 

Warto wspomnieć, że, dla bezpieczeństwa graczy, czuwał ratownik medyczny. Na szczęście podczas imprezy nie wydarzył się żaden niefortunny wypadek. 

 

 

ratownik.jpg

ratownik.jpg

 

 

Po przypomnieniu zasad bezpieczeństwa, mechaniki i scenariusza gry - wyruszamy na teren obiektu. Amunicja jest limitowana, aby zachować realizm walk. Oczywiście powstańcy mają jej znacznie mniej. Ranny musi leżeć 15 minut. W tym czasie może zostać opatrzony przez medyka i wrócić do walki, albo przez medyka strony przeciwnej i trafić do niewoli. Po odsiedzeniu okresu niewoli trafia na resp

 

 naODPRAWE.jpg

naODPRAWE.jpg

 

Przed obsadzeniem stanowisk każda ze stron uczestniczy jeszcze w osobnej odprawie. Podczas gdy organizator przekazuje ostatnie wytyczne i jeszcze raz przypomina o zasadach bezpiecznego posługiwania się piro...

 

 

odprawa1.jpg

odprawa1.jpg

odprawa4.jpg

odprawa4.jpg

 

...część Niemców pręży się w dwuszeregu, wyraźnie zniecierpliwiona...

 

 

odprawa2.jpg

odprawa2.jpg

 

...inni zaś czekają skromnie i spokojnie, aż szef skończy.

 

 

odprawa3.jpg

odprawa3.jpg

 

 

Rozkazy wydane, ruszamy na pozycje, obsadzamy posterunki, a strzelcy MGiet zajmują kluczowe punkty ogniowe - ryglujące główne skrzyżowania i kierunki potencjalnego ataku. Póki co, panuje spokój. Patrole przemieszczają się leniwie.

 

 

wymarsz.jpg

wymarsz.jpg

MG1.jpg

MG1.jpg

MG3.jpg

MG3.jpg
patrol.jpg
patrol.jpg

 

 

 

Początek

 

Niemiecki garnizon Warszawy tkwi na pozycjach. Wszędzie słychać plotki, że coś się święci - nikt jednak nie wie co się dzieje, choć napięcie rośnie. Z różnych miejsc dochodzą sporadyczne odgłosy strzałów. Nasilają się aresztowania i przeszukiwanie podejrzanych wyrostków bądź mężczyzn kręcących się po ulicach.

 

 

barykada2a.jpg

barykada2a.jpg

Panzeschreck.jpg

Panzeschreck.jpg

niemiec1.jpg

niemiec1.jpg
barykada1a.jpg
barykada1a.jpg

 

Niemcy, z początku niczego nieświadomi, po rozpoczęciu walki ściągają wszystkie dostępne siły: są tu jednostki piechoty, SS, a nawet szturmowe oddziały LuftWaffe.

 

 

luftwaffe2.jpg

luftwaffe2.jpg
 

W końcu, po okresie obustronnej niepewności co do rozwoju sytuacji, dwa potężne wybuchy oznajmiają miastu, że właśnie nadeszła...

 

 

GODZINA W

 

 

AKowcy ruszają do ataku, szwaby obrywają i od razu tracą rannych oraz zabitych, ale mimo zaskoczenia - nie cofają się. Niemieckie punkty umocnione i przechodzące z rąk do rąk barykady są niemymi świadkami coraz bardziej zaciętych zmagań. Hitlerowcy zaczynają się odgryzać. W ruch idą granaty.

 

 

powstancy1.jpg

powstancy1.jpg

powstancy2.jpg

powstancy2.jpg
granat.jpg
granat.jpg

granat3.jpg

granat3.jpg

 

Skacze poziom adrenaliny, wybuchy i gryzący dym powoli przesłaniają widok.

 

 

dym1.jpg

dym1.jpg
granatWybuch.jpg
granatWybuch.jpg
dym2.jpg
dym2.jpg

 

 

A tak wygląda początek bitwy widziany oczami powstańczego dowódcy, w jego powojennych wspomnieniach:


"Marian" dowódca drużyny '"Zośka"
Londyn, 1957.

Za kilka minut godzina "W".
Ostatnia odprawa. Młodzi, dziewczyny, starcy. Takich co to wąchali proch - niewielu. Treningi prowadzone po szopach i piwnicach nie za wiele tu pomogą jeśli nie obezwładnimy hitlerowców w pierwszej chwili zaskoczenia. Najważniejsze jednak, że jest zapał!

Zatem ruszamy! Nadeszła upragniona godzina"W". Plan jest prosty przedostać się przez budynki i sutereny dotrzeć do ulicy Woronicza. Tam odczekać moment obezwładnić patrole i ruszyć przez betonowy płot w kierunku parku.

Ulica Woronicza, chwila po godzinie "W":
Serce bije mocno, ubezpiecza mnie strzelec "Acid" ze swoim szmajserem zdobytym kilka miesięcy temu w akcji na żandarmach. Na szczęście patrol nie zdaje sobie sprawy, że idzie prosto w nasze łapy. Może się uda zrobić ich bez strzału?

 

 powstancy.jpg

powstancy.jpg

mur.jpg

mur.jpg

 

Nieświadomi tego co zaczęło się dziać w Warszawie, szkopy wpadają w nasze ręce. Są wręcz zaskoczeni takim obrotem spraw. Jeden podooficer nawet stanowczo protestuje nazywając nasze zachowanie niehonorowym i żądając natychmiastowego uwolnienia - budzi to gromki śmiech oddziału.
Pierwsze zdobycze: pistolety maszynowe i mauser, i dodtakowa amunicja - na pewno się przydadzą w oddziale.
Chłopaki wprost szaleją ze szczęscia, po tylu długich latach w końcu nie taki Niemiec straszny!
Udało nam się zlikwidować dwa patrole i pozyskac 3 jeńców - piękny sukces i podniesienie morale.

 

 

naRespa.jpg

naRespa.jpg

 

-Jeńców do komendy - krzyczę i nakazuję skakać przez ulicę i płot.

Przedzieramy się do parku i dalej już czołgamy się w stronę przeciwnika, aby zaatakować punkt kontrolny przy skrzyżowaniu ulic gdzie Niemcy mają ustawione MG. 

 

 

MGstanowisko.jpg

MGstanowisko.jpg
 

Pierwsza grupa już ostrzeliwuje plac i ukrytych Niemców. Pozwala to reszcie oddziału podczołgać się prawie pod same nosy nieświadomych niczego szwabów. Rzucamy "tłuczki" w ich stronę, pierwsze ofiary po niemieckiej stronie. Nie pozostają dłużni.
Psiakrew! Seria rozrywa "Acida" w chwili gdy miał już fryca na muszce. Tamten był jednak szybszy.
Tracę kolejnych dwóch ludzi. Pomimo sporych strat zadanych Niemcom, Nasz impet natarcia słabnie. Jest ich więcej i ciągle dochodzą nowi, zaalarmowani strzelaniną. Brak amunicji daje się we znaki. Nie damy rady zniszczyć tego punktu.

 

 

barykada2.jpg

barykada2.jpg

 


Wypiera nas sprowadzona na prędce z lotniska jednostka Luftwaffe - wtedy tak myśleliśmy nie wiedząc że mieliśmy do czynienia z elementami zaprawionego w bojach LW Felddivision. Ich Abtailung musiał być akurat w tamtym momencie na jakimś urlaubie w Warshau, psia ich mać...

 

 

luftwaffe.jpg

luftwaffe.jpg
 

Walka nasila się wraz z upływem dnia. Szturm za szturm, granat za granat.

 

 

barykada.jpg

barykada.jpg
barykada1.jpg
barykada1.jpg

dymATAK.jpg

dymATAK.jpg

kontratak3.jpg

kontratak3.jpg

 

 

Budynki czy nawet pojedyncze pomieszczenia wielokrotnie przechodzą z rąk do rąk. Niemcy bezlitośnie wykonują rozkazy, starając się wyprzeć powstańców z kolejnych domów.

 

 

pomieszczenia2.jpg

pomieszczenia2.jpg
pomieszczenia3.jpg
pomieszczenia3.jpg
pomieszczenia4.jpg
pomieszczenia4.jpg
pomieszczenia6.jpg
pomieszczenia6.jpg

pomieszczenia.jpg

pomieszczenia.jpg

 

 

Czasami z bliska trzeba użyć broni bocznej. Często ze sporym sukcesem.

 

 

parabelka.jpg

parabelka.jpg

Vis2.jpg

Vis2.jpg

 

Walczące strony są nieustępliwe, nie ma litości. Niemieccy żołnierze widzą konflikt inaczej, uczestnicząc w nim z "drugiej strony barykady". Jednak osobiste zmagania, potyczki, przebijanie się by zachować życie - wyglądają bardzo podobnie. a ich opisy świadczą jak było ciężko...

Po wysadzeniu szpitala powstańczego sprawdzałem korytarz biegnący w stronę pieca.

 

 

Panzerfaust.jpg

Panzerfaust.jpg
pomieszczenia7.jpg
pomieszczenia7.jpg

pomieszczenia5.jpg

pomieszczenia5.jpg
 

Po chwili okazało się że wszyscy Niemcy zostali wybici i na terenie szpitala zostaliśmy tylko ja i Iwan. Postanowiliśmy przebijać się w stronę pieca. Udało nam się przebić aż do wyjścia na tylne podwórko za piecem, a po drodze zlikwidowaliśmy paru powstańców. Historiana wzięliśmy do niewoli. Załatwili nas dopiero przy wyjściu. Mnie wzięli do niewoli. Żaba zaprowadził mnie do ruin szpitala i tam rozstrzelał jako folksdojcza.

 

 

powstancy4.jpg

powstancy4.jpg

 

Wkrótce na scenie pojawia się "nowy gracz". Przez rzekę przeprawia się kompania Berlingowców, chcąc wesprzeć powstańców.

 

 berlingowcy.jpg

berlingowcy.jpg
berlingowcy1.jpg
berlingowcy1.jpg
berlingowcy2.jpg
berlingowcy2.jpg
ponton.jpg
ponton.jpg
berlingowcySZUKANIE.jpg
berlingowcySZUKANIE.jpg

 

 

Jenak ich przeprawa okupiona jest powstańczą krwią - ludzi broniących Niemcom dostępu do przeprawy. Wspomnienia powstańca opisują ten epizod walk ze szczegółami: 


Z pamiętnika „parasolarza”


Rozkaz jest jasny – zająć możliwie największy teren i postarać się utrzymać na pozycjach do czasu lądowania „berlingowców”. W jednej z hal magazynowych zakładamy nasz szpital polowy. Tu są też nasze główne umocnienia. 

 

 szpital2.jpg

szpital2.jpg

 

Jeden z naszych patroli przyprowadza pierwszych jeńców niemieckich. Niestety, coś nie wypala i zanim udało się nam dokładnie rozpoznać rozlokowanie Niemców, już zaczynają się uporczywe walki. Duch jest w nas wielki, a chęć walki – bezprzykładna. Co z tego, jeżeli z każdą kulą trzeba się liczyć? Co z tego, jeżeli nie mamy karabinów maszynowych do wsparcia naszego ataku? Co chwilę podrywamy się i biegniemy, od jednej zasłony do drugiej. Zasłona dymna? Mamy tylko jedną świecę dymną, przyda się bardziej, gdy podejdziemy bliżej głównych niemieckich umocnień. 

 

 dym5.jpg

dym5.jpg

 

Granaty kończą się zbyt szybko. Cholera, Niemcy obeszli nas z boku, nasza grupa szturmowa w każdej chwili może zostać odcięta. Trzeba się okopać na naszym dotychczas zajętym terenie i zająć się tym atakiem z flanki. Szkopy obchodzą nas za opuszczonym magazynem. Coraz częściej słychać okrzyki „Jestem ranny!”, „Sanitariusz!”. Pomimo tego, że do walki weszły resztki dwóch batalionów: „Zośki” i „Parasola”, nie udało się nam wytworzyć choćby lokalnej przewagi, na co liczyliśmy. Kolejne punkty oporu przechodzą wielokrotnie z rąk do rąk. Widząc, co się dzieje nawet nasi ranni wracają możliwie najszybciej na linię walk. Podrywamy się do kolejnego szturmu, który wykańczają niemieckie karabiny maszynowe. MG to skuteczne cholerstwo. 

 

 

MG4.jpg

MG4.jpg

ranny.jpg

ranny.jpg

 

Większość naszej niewielkiej grupy szturmowej zostaje ranna. Już tylko jeden z naszych może aktywnie uczestniczyć w walce. Psiakrew, Niemcy teraz przejdą po nas bez trudu. Krzyczymy, wzywamy wsparcie i sanitariuszy – bez skutku. Myśli mroczne – tyle godzin walki i wszystko na marne, ranni albo wkrótce poumierają, albo – co jeszcze gorsze – trafią do niemieckiej niewoli. Dziwimy się też: nasza improwizowana grupka szturmowa to mniej niż jedna czwarta naszych sił, gdzie reszta, gdzie niemal cała „Zośka”? Dlaczego Niemcy nic nie robią? Wreszcie pojawiają się pierwsi powstańcy idący nam z pomocą. Okazało się, iż KG zarządziła realizację obejścia szkopskich pozycji sąsiednią ulicą. Z jednej strony szkoda, że nie udało się szwabów zepchnąć zdecydowanie w tył, z drugiej – ta akcja odciągnęła ich od naszego kierunku natarcia.

Znów walczymy. My staramy się przepchnąć do przodu dwiema równoległymi ulicami, Fryce próbują wbić się klinem między nas - ruinami budynków, przez gruzowiska.

 

 

gruzy1.jpg

gruzy1.jpg

gruzy2.jpg

gruzy2.jpg

 


Jesteśmy cali mokrzy, zmęczeni, zakurzeni. Zza prowizorycznych osłon trudno jest wyglądać; co chwila biją w nie kule wroga, dookoła wybuchają granaty. Nie ma szans, abyśmy przebili się do części przemysłowej (jak to zakładał plan), problemem zaczyna być utrzymanie miejsc przewidzianych do lądowania „Berlingowców”. Główny punkt oporu Niemców od strony rzeki chwilami wygląda jak okręt liniowy admirała Nelsona pod Trafalgar: pióropusze dymu od wystrzałów z panzerschreck’ów, co chwila wychyla się ktoś, aby oddać strzał, a sama reduta jest dla nas w dalszym ciągu niedostępna, jakby odgrodzona rzeką.

 

 barykada1b.jpg

barykada1b.jpg

 


Nagle wzmaga się ostrzał od strony rzeki. Rusza lądowanie „Berlingowców”. Z mojej pozycji mogę na to patrzeć. Jest na co.

 

 P1.jpg

P1.jpg

 

Kompania LWP przeprawia się pod ogniem.

 

 P4.jpg

P4.jpg

 

Woda aż gotuje się od uderzających w jej powierzchnię pocisków. Wokół snuje się dym z przelatujących rakiet, wystrzeliwanych z pancerzownic.

 

 P2.jpg

P2.jpg
P3.jpg
P3.jpg
P5.jpg
P5.jpg

 

Dym gęstnieje. AKowcy wciąż tkwią w centrum terenu, uwiązani walkami wokół punktu przeprawy Berlingowców. To daje Niemcom czas na wycofanie się i przegrupowanie. Szturmani doładowują magazynki, oczekując kolejnego ataku Polaków. 

 

 powrotDYM.jpg

powrotDYM.jpg
doladowanie.jpg
doladowanie.jpg
tamSA.jpg
tamSA.jpg

 

Południe dawno już minęło, a nasilenie walk nie maleje ani trochę. Zażarte potyczki zużywają zapasy amunicji i granatów. Przerzuceni przez rzekę Berlingowcy dokonują udanego obejścia niemieckich linii i atakują rejon silosów, posuwając się wzdłuż linii brzegowej. Wkrótce wypierają przeciwnika z zajmowanych przez niego stanowisk. 

 

 

silosy.jpg

silosy.jpg

 

Atak wywołuje kontratak, umocnienia znowu przechodzą z rąk do rąk. Wokół walczących rozrywają się granaty, a w powietrzu eksplodują szrapnele.

 

 

wybuch.jpg

wybuch.jpg

powstancy3.jpg

powstancy3.jpg

wybuchPOWIETRZE1.jpg

wybuchPOWIETRZE1.jpg

MG5.jpg

MG5.jpg
wybuchPOWIETRZE2.jpg
wybuchPOWIETRZE2.jpg

granat1.jpg

granat1.jpg
wybuchPOWIETRZE3.jpg
wybuchPOWIETRZE3.jpg
granat2.jpg
granat2.jpg
race.jpg
race.jpg

 

Obie strony biorą jeńców.

 

 

jeniec1.jpg

jeniec1.jpg
jeniec2.jpg
jeniec2.jpg

 

Czasem nawet jedno MG to za mało...

 

 MG2.jpg

MG2.jpg

 

Mijają godziny. Niemcy próbują umocnić swoje pozycje, ustawiają dodatkowe, prowizoryczne barykady, blokujące główne kierunki natarcia AKowców.

 

 

barykadaProwizoryczna1.jpg

barykadaProwizoryczna1.jpg
barykadaProwizoryczna.jpg
barykadaProwizoryczna.jpg

 

Zza tych szańców wyprowadzają kolejne kontrataki, ale bezskutecznie próbują zdławić powstańcze oddziały.

 

 kontratak.jpg

kontratak.jpg
kontratak2.jpg
kontratak2.jpg

 

Wkrótce jednostki niemieckie zmuszone zostają do wycofania się w rejon silosów i ostatniego przegrupowania. Powstańcy zdobywają główny punkt niemieckiego oporu i zatykają na nim biało czerwoną flagę. Niemcy nie zamierzają oddać pola, mimo, że gra ma się już ku końcowi. Rozpoczynają silny kontratak, rzucając do przodu wszystkie swoje siły. Strzelają Panzerschrecki.

 

 

ostatniaBitwa.jpg

ostatniaBitwa.jpg
ostatniaBitwa3.jpg
ostatniaBitwa3.jpg
ostatniaBitwa5.jpg
ostatniaBitwa5.jpg
Panzeschreck3.jpg
Panzeschreck3.jpg
Panzeschreck2.jpg
Panzeschreck2.jpg

 

Straty są duże. W dymie i wśród wybuchów rakiet powstańcy utrzymują się na swej ostatniej reducie. Siły garnizonu miejskiego wciąż odrzucane są od barykady i muszą wycofywać się pod gęstym ogniem.

 

 

ostatniaBitwa1.jpg

ostatniaBitwa1.jpg
ostatniaBitwa2.jpg
ostatniaBitwa2.jpg
Panzeschreck1.jpg
Panzeschreck1.jpg

 

Jednak okupant nie ustępuje, a powstańcom zaczyna brakować amunicji. W decydującym momencie jednostki niemieckie otrzymują wsparcie: dodatkowe granaty. Powstańcy bronią się do ostatniego naboju. I dopiero brak amunicji zmusza ich do kapitulacji. Opuszczają barykadę i, maszerując karnie pod biało czerwoną flagą - poddają się stronie niemieckiej.

 

 Poddanie.jpg

Poddanie.jpg

 

 

Podsumowanie organizatora

 

 org2.jpg

org2.jpg

 

Całość imprezy objęła, w ciągu dwóch dni, 3 osobne wydarzenia. We wszystkich trzech akcjach uczestniczyli airsoftowcy. W Ścieżce Dydaktycznej  o tematyce Powstania Warszawskiego, organizowanej dla okolicznych mieszkańców pod egidą Muzeum II Wojny Światowej, gracze współpracowali z rekonstruktorami - obstawili posterunek niemiecki przy bramie oraz zrealizowali scenkę potyczki AKowców z patrolem SS. Pełnili również rolę statystów. 

Nocny scenariusz przebiegł pod znakiem dwóch czynników: pięknej scenerii nocnej Papierni oraz realizacji zadań o charakterze LARPowym. W nocnych zmaganiach często górę brała adrenalina, ale i tak stanowiły one bardzo dobry wstęp do głównej, dziennej gry imprezy.

Scenariusz dzienny okazał się splotem wielu zaskakujących i ciekawych sytuacji, a dzięki punktualności i karności uczestników udało się bez problemów organizacyjnych przeprowadzić kolejne rozdziały gry. 

W sobotnim rozdziale pierwszym rozgrywki, czyli 'Godzinie 'W', który w dużym stopniu miał charakter LARPu - AKowcom udało się wziąć do niewoli kilku niespodziewających się tego Niemców (sądzących, że nadal trwa "pokój"). Kolejne walki, wraz z desantem Berlingowców, przebiegały dynamicznie, a około  godziny 14:00, czyli podczas kontrofensywy niemieckiej - zażartość walk sięgnęła zenitu. Tygodnie i miesiące bezustannej propagandy medialnej w temacie Powstania Warszawskiego nacechowały zmagania imprezy nieco personalnym tłem. Trzeba było uspokajać co bardziej zapalczywych.

Scenariusz był dość intensywny, mimo iż w końcówce pogoda pogorszyła się i zabrakło stosownego 'finiszu'. Jednak Żaba pięknie poprowadził obronę ostatniej barykady i po wykończeniu ostatniej kulki / granatu przeprowadził wzorową kapitulację ostatniego oddziału powstańczego.

Tym razem zrezygnowaliśmy z pojazdów na rzecz scenografii. Na czoło wysuwa się, zorganizowana wyłącznie niemal sumptem ekipy Apokalipsa, przeprawa przez 'Wisłę' oraz "ostrzał armaty". Instalacja cmentarzyka powstańczego jest dziełem Kolby, natomiast szpital powstańczy to zasługa Żaby.

Poza tym podczas gry użyto:
- 22 różnego rodzaju świece i granaty dymne, żel płonący i wytwornicę dymu
- 13 różnego rozmiaru i gatunku 'salwy artyleryjskie'
- 270 granatów udzielonych przez organizatora
- 40 granatów trzonkowych autorstwa Orłosia
- 40 granatów trzonkowych patentu i produkcji 19DIV, oddanych w dobrowolnym darze uczestnikom
- 45 rakiet do pancerzownic
- dwa źródła muzyki

I chociaż pogoda dopisała w kratkę, to wszystko wynagrodził poziom stylizacji uczestników.

Podziękowaniom nie byłoby końca, grunt że wszystko pomogli nam spinać w całość Paweł Jaworski i Mateusz 'Josif' Jasik (Apokalipsa), a moja dziarska drużyna SSInc zasuwała jak z motorkiem dając niezbędne moce przerobowe. Bez tego i bez aktywnego uczestnictwa graczy - z kraju zjechało się wszystkich razem 63 uczestników - nic by nie wyszło z najlepszych nawet starań.

Dlatego jest mi niezmiernie miło że jako kierownik zamieszania mogę tych podziękowań udzielać - dla mnie samego pomoc w organizacji wydarzenia była zarówno przyjemnością, jak i przywilejem.

 

Gor

 

 

W sprawozdaniu wykorzystano podsumowanie organizatora oraz teksty "wspomnień", których autorami są uczestnicy gry: Cortez, Kowalsky RA, Kolba i  McGregor. 

Autorem zdjęć zamieszczonych w tekście jest Łukasz Jazownik.

Autorem zdjęć przeprawy "Berlingowców" jest Wiesiek Romanowski. 

 

 

Komentarze

Warlord Shadow
06-09-2014 @ 21:26
Mimo, iż sprawozdanie jest nieco długie, to czyta się je i ogląda znakomicie! Jeśli impreza była na takim samym poziomie to można pozazdrościć uczestnikom.
Emcet
06-09-2014 @ 21:51
Skąd macie kolorowe zdjęcia z powstania?
Promant
06-09-2014 @ 22:02
Pytasz jakby takie materiały nie istniały...

https://www.youtube.com/watch?v=mvmbOWMJko8
mg schutze
08-09-2014 @ 00:38
Tajne/poufne/zastrzeżone :D
Promant
06-09-2014 @ 22:02
Pytasz jakby takie materiały nie istniały...

https://www.youtube.com/watch?v=mvmbOWMJko8
Sharikq
07-09-2014 @ 00:45
Fajna sprawa. A te mg-42 to z AGMa czy jakieś customy?
Promant
07-09-2014 @ 01:01
I jedne i drugie.
Promant
07-09-2014 @ 01:01
I jedne i drugie.
UberSoldier
07-09-2014 @ 17:02
Mniej więcej w połowie sprawozdania na zdjęciu widać powstańcze SWD :P
Promant
07-09-2014 @ 18:45
No. Ja też miałem SWD. Są też powstańcze kałachy, jeden czy dwa. I chyba jedno M4. Niestety repliki to zawsze najdroższy element stylizacji i nie każdy jeszcze ma. Ale wówczas obowiązują obostrzenia, zamaskowanie lub stylizacja repliki, strzelanie na singlu dla AK itp. :) Nie można ludziom odmawiać udziału, bo historycznej repliki nie mają - w końcu ASH to stylizacja, nie rekonstrukcja :)



A co do mojego swd, to efekt pechu, bo się MPik rozwalił w przeddzień gry, a STGa pożyczyłem wcześniej. Bywa ;)



BTW
Na tej grze i tak, jeśli chodzi o repliki bro ni - osiągnęliśmy świetny poziom, bo poza tymi wymienionymi replikami były wyłącznie steny, Thompsony, customowe karabiny brytyjskie i amerykańskie, MP40, MP41, pepesze, MG42, STG, G43, a i broń krótka raczej "z epoki".



W sumie ja nigdy wcześniej nie byłem na grze tak dobrze wyglądającej pod katem uzbrojenia. Na 63 osoby kilka niekoszernych można przełknąć... :D
mg schutze
08-09-2014 @ 00:37
Ja widziałem może ze dwie repliki nie koszerne i to zamaskowane nie ma co marudzić poprzedni d-day obfitował w repliki nie z epoki POWSTANIE44 było wypełnione po brzegi replikami z epoki...
Teo
10-09-2014 @ 15:29
Mniej więcej w połowie komentarzy widać hejterski komentarz na siłę wbijający szpilkę.
Mionsk
07-09-2014 @ 17:31
Nie ma co tu dużo pisać masa fajnego sprzętu ludzie uśmiechnięci. Łał :D
PawlakAutomat
09-09-2014 @ 16:39
Dokładnie. Dobrze zrealizowana impreza i w dodatku dająca radość.
Promant
07-09-2014 @ 18:45
No. Ja też miałem SWD. Są też powstańcze kałachy, jeden czy dwa. I chyba jedno M4. Niestety repliki to zawsze najdroższy element stylizacji i nie każdy jeszcze ma. Ale wówczas obowiązują obostrzenia, zamaskowanie lub stylizacja repliki, strzelanie na singlu dla AK itp. :) Nie można ludziom odmawiać udziału, bo historycznej repliki nie mają - w końcu ASH to stylizacja, nie rekonstrukcja :)



A co do mojego swd, to efekt pechu, bo się MPik rozwalił w przeddzień gry, a STGa pożyczyłem wcześniej. Bywa ;)



BTW
Na tej grze i tak, jeśli chodzi o repliki bro ni - osiągnęliśmy świetny poziom, bo poza tymi wymienionymi replikami były wyłącznie steny, Thompsony, customowe karabiny brytyjskie i amerykańskie, MP40, MP41, pepesze, MG42, STG, G43, a i broń krótka raczej "z epoki".



W sumie ja nigdy wcześniej nie byłem na grze tak dobrze wyglądającej pod katem uzbrojenia. Na 63 osoby kilka niekoszernych można przełknąć... :D
SHOGUN_YAMATO
07-09-2014 @ 19:19
To prawda :) Faktycznie replik niehistorycznych było tam niedużo a i tak były jakoś maskowane. Mam nadzieję dokończyć kolekcję w niedługim czasie M3 Grease Gunem i też już nie latać z przebranym AK czy PKM.
mg schutze
08-09-2014 @ 00:39
Zostaje życzyć powodzenia :)
Bułek
07-09-2014 @ 22:34
(...)"gra historyczna odtwarzająca realia Powstania Warszawskiego"(...)

"były wyłącznie steny, Thompsony, customowe karabiny brytyjskie i amerykańskie, MP40, MP41, pepesze, MG42, STG, G43, a i broń krótka raczej "z epoki"
A teraz polecam jakieś rzeczowe opracowanie na temat realiów sprzętowych i mundurowych powstańców. Bardzo odtwarzająca Powstanie. Ale rozumiem, że wszyscy chcą się pobawić a jakby przypadał jeden P38 na trzech to już nie byłoby fajnie.

Tak, czepiam się, ale niesamowicie wpienia mnie to od lat prowadzone wpieranie durnemu narodowi wyidealizowanej wizji taj masakry. I wszelkie tego typu rekonstrukcje, jakkolwiek zapewne mające szczytne przesłanki tylko to umacniają. Nasi chłpocy tacy dzielni, a sanitriuszki takie piękne, morowe panny. Ludzie.... To już "stalkery" bywają mocniej oparte w realiach.

A tak - spodziewam się shitstormu. Śmiało.
Promant
08-09-2014 @ 00:30
No to się wypłakałeś, ulżyło? Świetnie. Jak nie to wpieniaj się dalej, wątpię żeby to kogoś obchodziło. :)

Doskonale znamy realia sprzętowe i nikogo tutaj pouczać nie musisz.

"Realia" Powstania (w tym przypadku) staramy się odtwarzać wyglądem, umundurowaniem, rekwizytami, przygotowaniem terenu. Z replikami jest gorzej - o czym pisałem już wyżej.

I masz absolutną rację - to jest gra, hobby.
A ponieważ to airsoft - nikt nie będzie kulkami pluł, od tego są repliki. Nikt nie będzie biegał z jednym pistoletem na trzech - nie kręcimy tu filmu dokumentalnego, który ma kogoś uczyć jak było naprawdę. Natomiast bardzo ostre limitowanie amunicji, strzelanie wyłącznie w trybie pojedynczym z wszystkiego co nie było wówczas używane powszechnie i inne podobne zabiegi organizatora mają urealnić wymianę ognia. Wiele osób używa też broni krótkiej.

I nie jest to rekonstrukcja, jedynie stylizacja na potrzeby airsoftu. Nie robimy tutaj lekcji historii i wszystko jest w pewnym stopniu umowne. Nie robimy tu dioramy rekonstrukcyjnej dla osób odwiedzających muzeum. Nie piszemy podręcznika do historii

Jest wśród nas wielu rekonstruktorów i na rekonstrukcjach oraz w filmach, w których grają są niezmiernie rygorystyczni w przestrzeganiu realiów. W airsofcie takiego wymogu nie ma.

Zatem jeśli chcesz - możesz dalej się wymądrzać, ale chyba trafiłeś w złe miejsce i nie ten temat. EOT
mg schutze
08-09-2014 @ 00:45
Smutny jesteś ptysiu ... ciśnie w dołku, zorganizuj sam taką imprezę, z odwzorowaniem realiów historycznych broni i zaopatrzenia w amunicję, wiem, że lepiej poddać się Rusom, czy Niemcom, ale Ci ludzie karku w 44" nie zginali, ucz się dumy narodowej...
Teo
11-09-2014 @ 13:41
Miałem skomentować ten usilny pseudointelektualny wywód dorabiający do fajnego iwentu ideologię, umiejscowiony na wortalu ludzi strzelających się plastikowymi kulkami, ale starzeję się. Odpuszczam. Nie chce mi się.
Promant
08-09-2014 @ 00:30
No to się wypłakałeś, ulżyło? Świetnie. Jak nie to wpieniaj się dalej, wątpię żeby to kogoś obchodziło. :)

Doskonale znamy realia sprzętowe i nikogo tutaj pouczać nie musisz.

"Realia" Powstania (w tym przypadku) staramy się odtwarzać wyglądem, umundurowaniem, rekwizytami, przygotowaniem terenu. Z replikami jest gorzej - o czym pisałem już wyżej.

I masz absolutną rację - to jest gra, hobby.
A ponieważ to airsoft - nikt nie będzie kulkami pluł, od tego są repliki. Nikt nie będzie biegał z jednym pistoletem na trzech - nie kręcimy tu filmu dokumentalnego, który ma kogoś uczyć jak było naprawdę. Natomiast bardzo ostre limitowanie amunicji, strzelanie wyłącznie w trybie pojedynczym z wszystkiego co nie było wówczas używane powszechnie i inne podobne zabiegi organizatora mają urealnić wymianę ognia. Wiele osób używa też broni krótkiej.

I nie jest to rekonstrukcja, jedynie stylizacja na potrzeby airsoftu. Nie robimy tutaj lekcji historii i wszystko jest w pewnym stopniu umowne. Nie robimy tu dioramy rekonstrukcyjnej dla osób odwiedzających muzeum. Nie piszemy podręcznika do historii

Jest wśród nas wielu rekonstruktorów i na rekonstrukcjach oraz w filmach, w których grają są niezmiernie rygorystyczni w przestrzeganiu realiów. W airsofcie takiego wymogu nie ma.

Zatem jeśli chcesz - możesz dalej się wymądrzać, ale chyba trafiłeś w złe miejsce i nie ten temat. EOT
mg schutze
08-09-2014 @ 00:37
Ja widziałem może ze dwie repliki nie koszerne i to zamaskowane nie ma co marudzić poprzedni d-day obfitował w repliki nie z epoki POWSTANIE44 było wypełnione po brzegi replikami z epoki...
mg schutze
08-09-2014 @ 00:38
Tajne/poufne/zastrzeżone :D
mg schutze
08-09-2014 @ 00:39
Zostaje życzyć powodzenia :)
mg schutze
08-09-2014 @ 00:45
Smutny jesteś ptysiu ... ciśnie w dołku, zorganizuj sam taką imprezę, z odwzorowaniem realiów historycznych broni i zaopatrzenia w amunicję, wiem, że lepiej poddać się Rusom, czy Niemcom, ale Ci ludzie karku w 44" nie zginali, ucz się dumy narodowej...
Kromal
08-09-2014 @ 00:46
@Bułek: Ciężko się z Tobą nie zgodzić i bynajmniej nie wynika to z pewnego "pokrewieństwa" naszych nicków... :D
Kromal
08-09-2014 @ 01:13
mg shutze: Tak zwana "duma narodowa" kosztowała życie ponad 100 000 niewinnych ludzi, więc Pan nie pi***. No chyba, że rozmawiałeś z nimi i mówili Ci, że chętnie zginą z głodu w piwnicy pośród własnych odchodów i towarzyszących im szczurów, odarci z jakiejkolwiek ludzkiej godności, dla zaspokojenia "narodowych ambicji nieuginania karku".
Wojsko istnieje między innymi po to, żeby chronić cywili, a nie doprowadzać do ich zagłady.
Gdyby było inaczej, to sam generał Anders wielokrotnie nie mówiłby o konieczności postawienia przed sądem wojennym dowódców powstania warszawskiego, a on nie był żyjącym w innych realiach historykiem w kapciach.
To nie powstańcy byli winni, którzy zresztą wykonywali tylko i wyłącznie rozkazy (to była normalna armia), a ludzie na górze i o tym trzeba pamiętać (niby proste i oczywiste, ale sporo osób o tym zapomina).

Jeszcze co do samej rekonstrukcji powstania warszawskiego - nie można mówić o znikomej świadomości jej uczestników, bo nic na ten temat nie wiemy, w końcu nie znamy tych ludzi. Może w pewnym stopniu chcieli poczuć beznadziejność tych walk, w końcu nawet najzwyklejsza "jebanka" może człowiekowi parę rzeczy uświadomić. Nie mniej jednak oni też powinni rozumieć, że rekonstrukcja/gra oparta na akurat tym jednym wydarzeniu, może być dość kontrowersyjna i wzbudzać pewien niesmak. Mimo to szacunek za pasję w kolekcjonowaniu historycznego sprzętu i udział w wielu innych projektach. Pozdro! :)
Promant
08-09-2014 @ 10:16
O pewnych "kontrowersjach" mowa już na wstępie sprawozdania. Natomiast nie ma tu żadnej mowy o rekonstrukcji i może wreszcie należałoby zacząć czytać ze zrozumieniem.

Co do samego powstania - nie nam oceniać.

Po pierwsze: nie ma tu mowy o regularnym wojsku, które mogłoby "bronić cywili". Nie mówiąc o tym, że "obrona cywili" nie należy do zadań wojska co najwyżej gwardii narodowej czy obrony terytorialnej. Wojsko ma za zadanie bronić państwa i prowadzić działania adekwatne do rozwoju konfliktu.

Po drugie: z perspektywy iluś lat zawsze łatwo krytykować i wylewać pomyje na ludzi, którzy w określonym momencie musieli podjąć trudne decyzje. I tutaj trzeba brać pod uwagę rówwnież inne czynniki: pięć lat życia pod okupacją; brak wsparcia ze strony aliantów - choćby odmówienie zgody na wysłanie naszych spadochroniarzy - i nie oceniam tu taktycznego sensu takiej decyzji, a jedynie zwracam uwagę na sam fakt braku wsparcia ze strony "sojuszników". I wreszcie wstrzymanie ofensywy przez sowietów właśnie po to by powstanie się wykrwawiło i nie było problemu z antykomunistami.

A to tylko wierzchołek góry lodowej. To zbyt złożona sytuacja żebyśmy my współcześnie mieli prawo do wymądrzania się i oceniania tamtych ludzi, siedząc sobie bezpiecznie w domach i prowadząc konsumpcyjny styl życia.
MarekMac
08-09-2014 @ 16:24
"Po drugie: z perspektywy iluś lat zawsze łatwo krytykować i wylewać pomyje na ludzi, którzy w określonym momencie musieli podjąć trudne decyzje."
Dokładnie, my teaz możemy sobie cwaniakować. Że Powstanie nie powinno było wybuchnąć, że w ogóle we wrześniu '39 mogliśmy inaczej się zachować i obronić kraj (i wtedy nie trzeba by było żadnego powstania). Ba, na przełomie września i października 1938 mogliśmy się dogadać z Czechosłowacją i przeciwstawić się rozbiorowi Czechosłowacji poprzez atak na Rzesze. W ogóle, co się będziemy ograniczać - liberum veto nie powinno mieć miejsca, przywileje szlacheckie również, a wtedy nie byłoby rozbiorów, słabej (bo młodej) RP w 1939...
Powstanie nie powinno było się rozpoczynać - teraz to wiemy, teraz możemy szukać i wskazywać winnych, ale wtedy było inaczej. Wtedy Ci, którzy ruszyli do walki nie wiedzieli tyle co my. Oni wiedzieli, że w Warszawie jest jeden oprawca, a przed nią stoi "przyjacielska Armia Czerwona". I ja - osoba, która uważa, że wybuch Powstania był błędem - gdybym tam był wziąłbym udział w Powstaniu.
Można się kłócić czy dowódcy wiedzieli, że RKKA i LWP nam nie pomogą i o inne rzeczy, które są teraz nie istotne.
Istotne jest, że tym (często bezimiennym) "szeregowym"*, którzy walczyli należy się szacunek i powinniśmy być z nich dumni. Dlaczego? Bo byli gotowi oddać życie za Polskę. Bo tu nie o Warszawę chodziło, a o przywitanie Sowietów jako gospodarze. O możliwość powiedzenia "to my tu rządzimy, my tu stanowimy prawo. Tu jest Polska! I to my sami ją wyzwalamy, a zaczęliśmy wyzwalanie od stolicy".
* piszę w cudzysłowiu bo chodzi mi o Powstańców, którzy nie należeli do najwyższego dowódctwa decydującego o rozpoczęciu Powstania.
mg schutze
08-09-2014 @ 07:45
A Ty to kto, byłeś, walczyłeś, że oceniasz?
Jakim prawem mówisz tym ludziom co mogli, a co nie.
Wskocz w ich buty, przeżyj to co przeżyli, a potem dyskutuj co mogli zrobić.
Porozmawiaj, a jak nie masz opcji, pojedź do Muzeum Powstania Warszawskiego.
Polecam, może zrozumiesz to co oni przeszli. Do kompletu polecam Mauzoleum Walk i Męczeństwa
i Muzeum Więzienia Pawiak. Może, naprawdę może, zrozumiesz co my, jako naród wtedy przechodziliśmy i co im pozostało. Poza tym aspekty polityczne i zapewnienia ze wszystkich stron o pomocy, były jaskrawe, nawet ze strony sowietów. Polecam poczytać na ten temat.
Bułek
08-09-2014 @ 08:38
Polecam poczytać coś spoza głównego nurtu oficjalnie zatwierdzonych lektur. Na szczęście coraz częściej tego typu rzeczy już się ukazują, chociaż oczywiście nikt ich wydania nie nagłaśnia bo nieładnie traktują o "dumie narodowej" i "dobrowolnej ofiarze narodu". Prawda ma tak, że boli i uwiera.
Promant
08-09-2014 @ 10:22
A skąd przypuszczenie, ze tutaj tej prawdy nie znamy? Większość obecnych wydawnictw krytykujących Westerplatte, Powstanie Warszawskie i inne zrywy narodowe jest równie jednostronne co ten "główny nurt", tylko w drugą stronę.
Fakt, że się docenia i podziwia czyjąś ofiarę nie znaczy, że przyjmuje się wszystko bezkrytycznie. Ale ludzie którzy wtedy tam walczyli mieli inne podejście, priorytety i wartości.
Poza tym to nie jest miejsce na dyskusję na takie tematy, sprawozdanie dotyczy hobby, zabawy, a nie polityki.

PROSZĘ MODERACJĘ O USUWANIE KOMENTARZY NACECHOWANYCH TREŚCIAMI POLITYCZNYMI I PRZEZ TO NIE ZWIĄZANYCH Z AIRSOFTEM.
Promant
08-09-2014 @ 10:40
A skąd przypuszczenie, ze tutaj tej prawdy nie znamy?

Większość obecnych wydawnictw krytykujących Westerplatte, Powstanie Warszawskie i inne zrywy narodowe jest równie jednostronne co ten "główny nurt", tylko w drugą stronę.
Fakt, że się docenia i podziwia czyjąś ofiarę nie znaczy, że przyjmuje się wszystko bezkrytycznie. Ale ludzie którzy wtedy tam walczyli mieli inne podejście, priorytety i wartości. Poza tym to nie jest miejsce na dyskusję na takie tematy, sprawozdanie dotyczy hobby, zabawy, a nie polityki. PROSZĘ MODERACJĘ O USUWANIE KOMENTARZY NACECHOWANYCH TREŚCIAMI POLITYCZNYMI I PRZEZ TO NIE ZWIĄZANYCH Z AIRSOFTEM.
Promant
08-09-2014 @ 10:41
A skąd przypuszczenie, ze tutaj tej prawdy nie znamy? Większość obecnych wydawnictw krytykujących Westerplatte, Powstanie Warszawskie i inne zrywy narodowe jest równie jednostronne co ten "główny nurt", tylko w drugą stronę.

Fakt, że się docenia i podziwia czyjąś ofiarę nie znaczy, że przyjmuje się wszystko bezkrytycznie. Ale ludzie którzy wtedy tam walczyli mieli inne podejście, priorytety i wartości.

Poza tym to nie jest miejsce na dyskusję na takie tematy, sprawozdanie dotyczy hobby, zabawy, a nie polityki.

PROSZĘ MODERACJĘ O USUWANIE KOMENTARZY NACECHOWANYCH TREŚCIAMI POLITYCZNYMI I PRZEZ TO NIE ZWIĄZANYCH Z AIRSOFTEM.
Bułek
08-09-2014 @ 08:38
Polecam poczytać coś spoza głównego nurtu oficjalnie zatwierdzonych lektur. Na szczęście coraz częściej tego typu rzeczy już się ukazują, chociaż oczywiście nikt ich wydania nie nagłaśnia bo nieładnie traktują o "dumie narodowej" i "dobrowolnej ofiarze narodu". Prawda ma tak, że boli i uwiera.
Promant
08-09-2014 @ 10:16
O pewnych "kontrowersjach" mowa już na wstępie sprawozdania. Natomiast nie ma tu żadnej mowy o rekonstrukcji i może wreszcie należałoby zacząć czytać ze zrozumieniem.

Co do samego powstania - nie nam oceniać.

Po pierwsze: nie ma tu mowy o regularnym wojsku, które mogłoby "bronić cywili". Nie mówiąc o tym, że "obrona cywili" nie należy do zadań wojska co najwyżej gwardii narodowej czy obrony terytorialnej. Wojsko ma za zadanie bronić państwa i prowadzić działania adekwatne do rozwoju konfliktu.

Po drugie: z perspektywy iluś lat zawsze łatwo krytykować i wylewać pomyje na ludzi, którzy w określonym momencie musieli podjąć trudne decyzje. I tutaj trzeba brać pod uwagę rówwnież inne czynniki: pięć lat życia pod okupacją; brak wsparcia ze strony aliantów - choćby odmówienie zgody na wysłanie naszych spadochroniarzy - i nie oceniam tu taktycznego sensu takiej decyzji, a jedynie zwracam uwagę na sam fakt braku wsparcia ze strony "sojuszników". I wreszcie wstrzymanie ofensywy przez sowietów właśnie po to by powstanie się wykrwawiło i nie było problemu z antykomunistami.

A to tylko wierzchołek góry lodowej. To zbyt złożona sytuacja żebyśmy my współcześnie mieli prawo do wymądrzania się i oceniania tamtych ludzi, siedząc sobie bezpiecznie w domach i prowadząc konsumpcyjny styl życia.
Promant
08-09-2014 @ 10:41
A skąd przypuszczenie, ze tutaj tej prawdy nie znamy? Większość obecnych wydawnictw krytykujących Westerplatte, Powstanie Warszawskie i inne zrywy narodowe jest równie jednostronne co ten "główny nurt", tylko w drugą stronę.

Fakt, że się docenia i podziwia czyjąś ofiarę nie znaczy, że przyjmuje się wszystko bezkrytycznie. Ale ludzie którzy wtedy tam walczyli mieli inne podejście, priorytety i wartości.

Poza tym to nie jest miejsce na dyskusję na takie tematy, sprawozdanie dotyczy hobby, zabawy, a nie polityki.

PROSZĘ MODERACJĘ O USUWANIE KOMENTARZY NACECHOWANYCH TREŚCIAMI POLITYCZNYMI I PRZEZ TO NIE ZWIĄZANYCH Z AIRSOFTEM.
Yarpen
08-09-2014 @ 11:17
Czytając powyższe, po raz kolejny potwierdzam swoją opinię, że gry ASH powinny się jednak "toczyć" na "polach Normandii", w "lasach Belgii" ewentualnie na "ukraińskich stepach".

Jest spokojniej...

Popieram prośbę Promant-a z postu wyżej.
Promant
08-09-2014 @ 11:58
Nigdy nie przestanie mnie zadziwiać, iż niektórzy ludzie nie potrafią oddzielić polityki i własnych kwasów od hobby, i muszą wtrącać takie treści mimo, że tu nie ich miejsce.

A na codzień mamy tyle politycznego gówna wokół nas, że warto od tego odpocząć.
Promant
08-09-2014 @ 11:58
Nigdy nie przestanie mnie zadziwiać, iż niektórzy ludzie nie potrafią oddzielić polityki i własnych kwasów od hobby, i muszą wtrącać takie treści mimo, że tu nie ich miejsce.

A na codzień mamy tyle politycznego gówna wokół nas, że warto od tego odpocząć.
SHOGUN_YAMATO
08-09-2014 @ 14:19
Niestety dla niektórych jest to jedyny sens ich życia i wciskają się z tym gdzie popadnie i nic ich zdanie innych ludzi na ten temat nie obchodzi. Eh. Postaram się w weekend przerzucić ten tekst na j.ang. Niech za granicą też wiedzą jak się można ciekawie bawić :)
MarekMac
08-09-2014 @ 16:24
"Po drugie: z perspektywy iluś lat zawsze łatwo krytykować i wylewać pomyje na ludzi, którzy w określonym momencie musieli podjąć trudne decyzje."
Dokładnie, my teaz możemy sobie cwaniakować. Że Powstanie nie powinno było wybuchnąć, że w ogóle we wrześniu '39 mogliśmy inaczej się zachować i obronić kraj (i wtedy nie trzeba by było żadnego powstania). Ba, na przełomie września i października 1938 mogliśmy się dogadać z Czechosłowacją i przeciwstawić się rozbiorowi Czechosłowacji poprzez atak na Rzesze. W ogóle, co się będziemy ograniczać - liberum veto nie powinno mieć miejsca, przywileje szlacheckie również, a wtedy nie byłoby rozbiorów, słabej (bo młodej) RP w 1939...
Powstanie nie powinno było się rozpoczynać - teraz to wiemy, teraz możemy szukać i wskazywać winnych, ale wtedy było inaczej. Wtedy Ci, którzy ruszyli do walki nie wiedzieli tyle co my. Oni wiedzieli, że w Warszawie jest jeden oprawca, a przed nią stoi "przyjacielska Armia Czerwona". I ja - osoba, która uważa, że wybuch Powstania był błędem - gdybym tam był wziąłbym udział w Powstaniu.
Można się kłócić czy dowódcy wiedzieli, że RKKA i LWP nam nie pomogą i o inne rzeczy, które są teraz nie istotne.
Istotne jest, że tym (często bezimiennym) "szeregowym"*, którzy walczyli należy się szacunek i powinniśmy być z nich dumni. Dlaczego? Bo byli gotowi oddać życie za Polskę. Bo tu nie o Warszawę chodziło, a o przywitanie Sowietów jako gospodarze. O możliwość powiedzenia "to my tu rządzimy, my tu stanowimy prawo. Tu jest Polska! I to my sami ją wyzwalamy, a zaczęliśmy wyzwalanie od stolicy".
* piszę w cudzysłowiu bo chodzi mi o Powstańców, którzy nie należeli do najwyższego dowódctwa decydującego o rozpoczęciu Powstania.
PawlakAutomat
09-09-2014 @ 16:39
Dokładnie. Dobrze zrealizowana impreza i w dodatku dająca radość.
NNico
10-09-2014 @ 13:22
Super zdjęcia. Wysoki poziom stylizacji. Brawo Gor!
Teo
10-09-2014 @ 15:29
Mniej więcej w połowie komentarzy widać hejterski komentarz na siłę wbijający szpilkę.
Teo
11-09-2014 @ 13:41
Miałem skomentować ten usilny pseudointelektualny wywód dorabiający do fajnego iwentu ideologię, umiejscowiony na wortalu ludzi strzelających się plastikowymi kulkami, ale starzeję się. Odpuszczam. Nie chce mi się.
erykxdxd
10-10-2014 @ 09:44
Niesamowita impreza musiała być. Czyta się bardzo przyjemnie, zdjęcia są ciekawe. Brawo :-)
Tylko dziwie się niezadowoleniu, widzę w waszym życiu jest sporo niedomówień i próbujecie rozładować to w komentarzach negatywnie oceniając świetna imprezę, taka parodia człowieka, wkręcacie sobie ,,straszny film"... Wejdźcie w buty powstańców i cywili w okresie IIWŚ, tak byście to odczuli że nie ubrali byś już swoich... Naprawdę niektóre komentarze to przesada. No brawa dla organizatorów, naprawdę !!

NAJNOWSZE

Loading...